رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

فعالان عرصه تجارت الکترونیک، آوردن بیننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می دانند. فرقی نمی‌کند که سایت چه می‌فروشد و چه خدماتی ارایه می دهد: اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.

تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می‌کند و چه بسیارند سایت هایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!

مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود می باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده سایت شما را بیابند.

برای دعوت بینندگان به وب سایت تان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایت های دیگر را می یابید؟

بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت که ما در اغلب موارد به کمک موتورهای جستجوگر به آنچه که می خواهیم، دست می یابیم.

اگر ما اینکار را انجام می دهیم، دیگران نیز دقیقا همین کار را می کنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجوگر و مراجعه به یکی از وب سایت ها. ببینیم آمارها چه می گویند:

82 درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان کرده اند.

57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌کنند و 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است. (منبع: SRI )

85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند.

همان گونه که آمارها نشان می‌دهند موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می‌یابند. البته تنها رده‌های بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می کنند.

بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو می تواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سایت اول در نتایج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه می گویند:

70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک می کنند.

تنها 7 درصد از آنها سایت های قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را کلیک می کنند.

85 درصد از آنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض می کنند.

33 درصد کاربران وب فکر می کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می باشد.

با دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایت ها می‌کنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.

آمارهای ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایت هایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می دهند.

یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم می زند. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده می خواهند.

امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است؛ زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند. طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال  میلادی 2003 نزدیک به 93 درصد بینندگان سایت های فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجوگر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد در صدر ایستاده است و پس از آن یاهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.

شم بازاریابی حکم می کند که همواره در جایی حضور داشته باشیم که مشتری ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر کسی که قرار است از ما خرید کند، از رقیب ما خرید می کند:رقیب ما هر روز چاق تر و چاق تر می شود و ما نحیف و نحیف تر.

بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) نیز دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:

حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.

کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا

اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیت های آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحه های را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.

بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.

ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحه های سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست.

متخصصین بسیاری در تلاش‌اند تا الگوریتم و پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجوگر را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبه‌های بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.

البته به موازات آنها، موتورهای جستجوگر نیز روز به‌ روز الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتم‌هایشان می‌افزایند.

چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر. نتیجه اینکه:

موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها را می یابند.

نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.

بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می تواند خواسته آنها را برآورده کند.

راههای بسیاری برای دسترسی به سایت ها وجود دارد؛ اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند.

تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می کنند.

اجرای یک برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستجوگر، بدون یک ساختار و زیربنای مستحکم در خود سایت اصولا با شکست همراه می باشد.

(منبع: 7th www user survey-Georgia Institute of Technology)

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه زیبایی روزانه مدارک ۸۶ چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:13 ق.ظ

تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می‌کند و چه بسیارند سایت هایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!

امیر سه‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:36 ب.ظ http://amir-perspolisi.blogsky.com/

با سلام خدمت شما دوست عزیز
وبلاگ خیلی قشنگی داری خیلی خوشم اومد مخصوصآ از این مطلب
اگه دوست داشتی با هم تبادل لینک داشته باشیم من رو با عنوان
.: وبلاگ رسمی هواداران پرسپولیس:.
و ادرس
http://amir-perspolisi.blogsky.com/
لینک کن و تو قسمت نظرات وبلاگم بگو با چه عنوانی لینکت کنم
یه ابزار خوب هم میخوام بهت معرفی کنم که به درد وبمسترهای حرفه ای میخوره
برای استفاده از این ابزار ها بایت به عضویت سایت دربیای تا بتونی از امکاناتش استفاده کنی امکاناتی مثل دیکشنری آنلاین و امکانات دیگه ای که با قرار دادن کدها توی وبلاگت فضای خیلی دوست داشتنی برای بازدیدکننده هات ایجاد میکنی
برای ثبت نام روی بنر بالای وبلاگم که نوشته "انتخاب اول وبمسترهای ایرانی" کلیک کن و تو صفحه ی جدید که باز میشه از منوی بالا "ثبت نام" رو انتخاب کن برای ثبت نام هم فکر نمیکنم مشکلی برات پیش بیاد فقط اونجا که باید شماره حساب بدی شماره حساب سیبا یا سپهر رو وارد کن و با هر کلیک بازدیدکننده های وبلاگت روی کدهایی که اگه خواستی سایت بهت میده 500ریال به حسابت واریز میشه
بعد از ثبت نام وقتی با نام کاربری و کلمه عبورت وارد قسمت مدیریت شدی روی ابزار وبمسترها کلیک کن و امکانات مجانی سایت رو ببین فقط کافیه ببینی امتحانش ضرر که نداره اگه خوشت نیومد پاکش کن
مرسی حتمآ به وبلاگم سر بزن خوشحال میشم
بای

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.