رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

راهنمای آزمون ۱۳۸۷

دانشجوی گرامی  

  

آزمون میان ترم حاضر به روش تشریحی تحلیلی طراحی شده است .  

آزمون  Open Internet است وشما می توانید از اینترنت برای پاسخگویی استفاده کنید. 

لطفا فراموش نکنید هنگام پاسخ مشخصات خود ازجمله نام خانوادگی رشته و دوره روزانه یاشبانه و آدرس e-mail خود را درج نمایید.  

 

  موفق باشید- سلیمانی 

 setarehjournal@yahoo.com 

http://www.blogsky.com

گوگل google

گوگل google

مقدمه:ازسال 1998سرگئی برلین و لری پیج گوگل را تاسیس کردند.دبرلین  در روسیه متولد شده پسر استاد آمار است و مادرش هم برای ناسا کار می‌کند . والدین لری پیج هر دو معلم رایانه هستند.   راز موفقیت گوگل که آن را محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در جهان ساخته است، درک این موضوع است که بی‌نظمی در اینترنت یک نظم ضمنی ریاضی دارد. لری پیج و سرگئی برلین با شمارش، تنظیم و ارزیابی ساختارهای ارتباطی توانستند نتایج جست‌وجو را به هم مربوط و نزدیک کنند، کاری که هیچ موتور جست‌وجوی دیگری نتوانسته بود انجام دهد.

دانیل سولیوان، دبیر خبرنامه صنعتی آنلاین، گوگل را در صدر بهترین موتورهای جست‌وجو قرار داده است، پس از گوگل، یاهو (yahoo)، اسک (ASK) و MSN مایکروسافت در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. تعداد بازدیدکننده‌های گوگل به‌طور نسبی هر ماه نسبت به سال گذشته در همان ماه افزایش پیدا می‌کنند.

گوگل یک ژانر تبلیغاتی جدید و کارا به‌نام "پرداخت به ازای هر کلیک" ابداع کرده است. گوگل یک متن کوچک تبلیغاتی روی صفحه های نتایج جست‌وجو قرار داده است، اما آگهی‌دهندگان فقط زمانی پول برای آن پرداخت می‌کنند که بازدیدکنندگان و کاربران اینترنتی به‌طور حتم روی آن متن کلیک کرده باشند و وارد آدرس آن‌ها شده باشند. این سیستم روی صفحه های نتایج جست‌وجو تا به‌حال خوب کار کرده و نیمی از درآمد گوگل را تامین کرده است، زیرا کلمات اصلی کاربران به گوگل اجازه می‌دهد تا آگهی‌های مناسب و مربوط به آن را روی صفحه قرار دهد.

گوگل نه تنها باید معنی تک تک کلمات جستجو شده را درک کند، که ارتباط بین این کلمات با دیگر کلمات و ویژگی آن کلمات را به عنوان یک شیئ در صفحه های وب نیز باید برای گوگل روشن شود. برای نمونه صفحه هایی که عبارت جستجو را به صورت پررنگ (bold) یا در گوشه بالا سمت راست نشان می‌دهند در لیست نتایج گوگل بالاتر از صفحه هایی قرار خواهند گرفت که به آن اندازه ، کلمه کلیدی را نمایان نکرده است.

گوگل هنوز یک محصول دارد و آن موتور جستجویش است . افراد برای جستجو در وب به گوگل سر می زنند، و هدف اصلی از صفحه های اینترنتی این پایگاه آن است که مطمئن شود که کاربرانش از جستجو دور نیافتاده اند. گوگل آنچه را که مردم مایل نیستند ، به آن ها نشان نمی دهد، چون در دراز مدت باعث شکست تجاری آن ها خواهد شد.

گوگل روزانه به بیش از100 میلیون تقاضای جستجو پاسخ می دهد. کلمه گوگل برگرفته شده ازکلمه Googlo است که به معنی عدد یک وصدصفر جلوی آن است. عدد یک وصدصفر جلوی آن درواقع نوعی شعار است که گوگل قصد دارد تا سرویس ها واهداف واطلاع رسانی واطلاعات خود راتا این مقدار دردنیای اینترنت گسترش دهد.

جستجو در گوگل (google)

اینترنت تکنولوژی مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و هر 5 ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند، و بدین ترتیب روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بارزتر می گردد. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.

امروزه موتورهای جستجوی زیادی بر روی شبکه وب فعال هستند که هر یک الگوریتم جستجوی خاص خود را دارند و به نحوی به جستجوی سایتهای موردنظر شما می پردازند. اما یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو گوگل به آدرس  http://www.google.com است. جستجوگری که با پشتیبانی از زبانهای متنوع دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.  شاید  پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است.

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نمائید و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمة Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمائید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.  

 

از آنجائیکه گوگل وب سایتهایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا بایستی سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.  

 

چگونگی کار موتور جستجو

موتور جستجو چگونه کار می کند؟

وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود  ارایه کند؟

گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده  می گردد. بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:

Spider یا عنکبوت

Crawler یا خزنده

Indexer یا نمایه کننده

Database یا پایگاه داده

Ranker یا سیستم رتبه بندی

http://www.iranseo.com/articles/6/

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

فعالان عرصه تجارت الکترونیک، آوردن بیننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می دانند. فرقی نمی‌کند که سایت چه می‌فروشد و چه خدماتی ارایه می دهد: اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.

تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می‌کند و چه بسیارند سایت هایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!

مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود می باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده سایت شما را بیابند.

برای دعوت بینندگان به وب سایت تان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایت های دیگر را می یابید؟

بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت که ما در اغلب موارد به کمک موتورهای جستجوگر به آنچه که می خواهیم، دست می یابیم.

اگر ما اینکار را انجام می دهیم، دیگران نیز دقیقا همین کار را می کنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجوگر و مراجعه به یکی از وب سایت ها. ببینیم آمارها چه می گویند:

82 درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان کرده اند.

57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌کنند و 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است. (منبع: SRI )

85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند.

همان گونه که آمارها نشان می‌دهند موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می‌یابند. البته تنها رده‌های بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می کنند.

بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو می تواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سایت اول در نتایج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه می گویند:

70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک می کنند.

تنها 7 درصد از آنها سایت های قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را کلیک می کنند.

85 درصد از آنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض می کنند.

33 درصد کاربران وب فکر می کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می باشد.

با دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایت ها می‌کنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.

آمارهای ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایت هایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می دهند.

یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم می زند. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده می خواهند.

امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است؛ زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند. طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال  میلادی 2003 نزدیک به 93 درصد بینندگان سایت های فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجوگر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد در صدر ایستاده است و پس از آن یاهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.

شم بازاریابی حکم می کند که همواره در جایی حضور داشته باشیم که مشتری ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر کسی که قرار است از ما خرید کند، از رقیب ما خرید می کند:رقیب ما هر روز چاق تر و چاق تر می شود و ما نحیف و نحیف تر.

بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) نیز دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:

حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.

کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا

اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیت های آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحه های را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.

بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.

ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحه های سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست.

متخصصین بسیاری در تلاش‌اند تا الگوریتم و پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجوگر را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبه‌های بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.

البته به موازات آنها، موتورهای جستجوگر نیز روز به‌ روز الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتم‌هایشان می‌افزایند.

چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر. نتیجه اینکه:

موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها را می یابند.

نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.

بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می تواند خواسته آنها را برآورده کند.

راههای بسیاری برای دسترسی به سایت ها وجود دارد؛ اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند.

تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می کنند.

اجرای یک برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستجوگر، بدون یک ساختار و زیربنای مستحکم در خود سایت اصولا با شکست همراه می باشد.

(منبع: 7th www user survey-Georgia Institute of Technology)

موتور جستجو گر چیست؟

مقدمه :موتور جستجو چیست؟

دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبه‌روز برحجم آن افزوده می‌شود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایت های جدید و گسترش سایت های موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید.  نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان  تعداد عظیم صفحه های موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده می کند؟

اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر می شناسیم.

بیشتر مردم به ابزارهایی علاقمندند که اطلاعات را در شبکه برایشان پیدا کند. اصولاً دو نوع سرویس جستجو در وب وجود دارد: موتورها ( Engines ) دایرکتوریها ( Directories ).

موتور جستجوگر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایت های دیگر طراحی شده است. موتور جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایت ها روبرو می‌کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط می‌باشند.

آمارها نشان می دهند که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجوگر آغاز می‌کنند و مراجعه به موتورهای جستجوگر چنان عادی شده است که جستجو کردن و کار با موتورهای جستجوگر، دومین فعالیت عمده کاربران در دنیای وب (بعد از ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی)، محسوب می شود.

هر چه بر محبوبیت وب افزوده می گردد، نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می‌شود؛ موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده، در زمان مورد نیاز و به سرعت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروز خود دست می‌یافت؛ زیرا موتور جستجوگر، اینترنت را به رسانه‌ای قابل استفاده برای همه مبدل ساخته است زیرااز هیچ کس توقع نمی‌رود تعداد زیادی از آدرس های وب را به یاد داشته باشد.

آن چه که موتورهای جستجوگر انجام می دهند- با درجات متفاوتی از موفقیت- فراهم کردن یک وسیله جستجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجوگر لیستی از سایت‌ ها را ارائه می‌کند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر می‌باشد.

سایت هایی که موتور جستجوگر به عنوان نتایج جستجویش ارایه می‌کند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست می‌شوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی شده است، مرتبط ترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.

دقت در ارایه نتایج جستجو چیزیست که کاربران وب همواره از موتورهای جستجوگر می خواهند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجوگر دقیق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد.

اگر عبارت یکسانی در تمام موتورهای جستجوگر، جستجو شود هیچ کدام از آنها نتایج یکسانی را ارائه نمی‌دهند و با نتایج کاملا متفاوتی روبرو می‌شویم. تفاوت در ارائه نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر از تفاوت آنها در الگوریتم (سیستم رتبه بندی) و بایگانی داده‌شان ناشی می‌شود. حتی اگر همه آنها از بایگانی داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جستجویشان متفاوت خواهد بود. موتور جستجوگر برای رده‌بندی صفحه های وب از الگوریتم خاصی استفاده می‌کند که فوق‌العاده محرمانه می‌باشد. الگوریتم نیز مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصمیم می‌گیرد که سایت ها را چگونه در خروجی‌اش مرتب کند.

برای اینکه سایت ها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، موتور جستجوگر، الگوریتم را بر مجموعه‌ای از پارامترها اعمال می‌کند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوگر نیز همانند الگوریتم آن ها ناشناخته می‌باشد و این ناشناخته ها جذابیت دنیای موتورهای جستجوگر را دوچندان می‌کنند.

به اهمیت موتورهای جستجوگر از دیدگاه کاربران وب و جستجوکنندگان اطلاعات اشاره شد. آیا موتورهای جستجوگر از دیدگاه تجاری و دیدگاه یک مدیر سایت نیز مهم می باشند؟

http://www.iranseo.com/articles/7/

درباره SUMSearch

What does SUMSearch do?

SUMSearch is a unique method of searching for medical evidence by using the Internet. SUMSearch combines meta-searching and contingency searching in order to automate searching for medical evidence. Meta-searching, which is used by from general Internet search engines such as from Go2Net, Dogpile, and SavvySearch, means simultaneously searching multiple Internet sites and collating the results into one page. In addition, SUMSearch adds the idea of contingency searching. If SUMSearch finds too many ‘hits’ from an Internet site, SUMSearch will execute more restrictive, contingency searches. For example, if a search finds 1000 articles at PubMed, SUMSearch may do up to four additional searches until an optimal number is received. On the other hand, if SUMSearch finds few hits from an Internet site, it may add a search of another site. For example, if the Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (DARE) provides too few systematic reviews, SUMSearch will add a search for systematic reviews from MEDLINE. In summary, SUMSearch allows the clinician to enter a query one time, and then will: select the best Internet sites to search, format the query for each site, execute contingency searches, then return a single document to the clinician. SUMSearch removes the burden to the clinician of remembering details such as which Internet site truncates with the dollar sign and how to execute a limit for the AIM journals if too many articles are found at MEDLINE.

After searching, SUMSearch organizes the list of links to documents that it returns to the clinician. The links are ordered by breadth of discussion. First, there are links to resources that provide broad discussion: relevant textbooks, followed by traditional review articles, and practice guidelines. Next there are links to resources that provide narrow discussions: systematic reviews, and original research. Thus, the clinician that is searching a topic with which they are not familiar, will find links to easy to read, broad discussions at the top of the list. A clinician that has a specific question within a topic with which they otherwise familiar, will find links to systematic reviews and original research in the second half of the results.

The rationale to organizing the results by the breadth is as follows. Ideally, clinicians always answer medical questions by reading original research and systematic reviews of original research. However, this is not always practical, especially for broad clinical questions. For example, consider a clinician that is confronted by a patient in sepsis yet has no recent experience with the disease. The clinician may ask "Tell me all about sepsis, e.g. how to quickly recognize, prognosticate, and treat my patient". This clinician does not have the time to seek original studies addressing each facet of his question and thus may best benefit from broad discussions provided by SUMSearch. On the other hand, a more experienced clinician with the same patient may ask, "among patients with septic shock, how much do steroids, compare to placebo, reduce mortality?" This clinician has a specific question and may afford the time to seek original studies and systematic reviews to get the most current answer to a specific problem.

Quality counts. We want to provide the clinician with the most valid medical information possible. SUMSearch only queries Internet sites that contain evidence written by qualified professionals. The majority of the links provided by SUMSearch come from three Internet sites - the National Library of Medicine (NLM), DARE, and the National Guideline Clearinghouse (NGC). All three of these sites are government sponsored and likely have limited bias due to conflict of interest. For example, probably little influences the selection of journals, systematic reviews, and practice guidelines that are included by the NLM, DARE, and NGC, respectively. In addition, when querying MEDLINE at the NLM, SUMSearch uses validated search filters as much as possible. These filters have been developed by various researchers in order to optimally search for certain types of articles. For example, when the clinician clicks the 'treatment' focus, SUMSearch includes a search of MEDLINE using a filter validated to find randomized controlled clinical trials (2).

2004-04: Diagnosis filter is revised according to Haynes et al. BMJ 2004;328:1040 PMID: 15073027

  Strategy sensitivity specificity

First dx filter sensitiv:.mp. OR diagnos:.mp. OR accuracy.tw. (from Table 3, #2) 98 83

Second dx filter is sensitiv:.mp. OR predictive value:.mp. OR accurac:.tw. (from Table 5, 1)

 93 92

Searching the Internet live is an ever changing task.. What happens if the Internet is momentarily too congested to used, or one of the target Internet sites, such as the National Library of Medicine is momentarily offline or changes the appearance of their pages so that SUMSearch cannot parse the results? These problems may lead to SUMSearch erroneously reporting that evidence does not exit to answer your question. SUMSearch is actually three programs running on two computers.

In addition to the search program, a program on a second computer uses the Internet to query a third program on the SUMSearch server to examine SUMSearch's recent history every 30 minutes. The second computer will page someone if SUMSearch is not reachable or if potential search errors are detected.

Secondly, several analyses are done at the time of each search to detect the presence of possible changes in the design of the Internet sites that SUMSearch querries. If a possible error is detected, the searcher is alerted that the search may be invalid and should be repeated.

These safeguards reduce the chance of errors introduced by changes in the Internet and allow SUMSearch to be re-programmed as quickly as possible in response to changes in the Internet.

We developed SUMSearch because of our disappointing experience in teaching medical students how to quickly locate medical evidence. For several years we have taught students how to locate medical evidence with MEDLINE; however, we also taught new innovations such as MEDLINE filters and new Internet sites including the DARE and NGC. A controlled trial of our efforts showed that although we taught many students skills necessary for searching, these students did not seek medical information more often than did their peers who were not taught. We also observed that we were repetitively giving the same advice to students who needed help in searching. For example, we were frequently reminding students of tips such as, 'if you did not find what you wanted at the DARE, search MEDLINE with the filter for systematic reviews' and 'if you found too many articles at MEDLINE, restrict your search to the Abridged Index Medicus'. These observations led to theorizing that, with the software available at that time, searching for evidence is still very hard yet can be automated. Thus we created SUMSearch, which automates the search for evidence.

In summary, SUMSearch is a new method to search for medical evidence. We hope to provide an easy-to-use search for links to valid medical evidence. We will continue to improve SUMSearch based on quantified evaluations.

Even more detail.

How often and well is SUMSearch used?

We perform ongoing evaluation SUMSearch in several ways. First, the search terms, focus request, date, and number and types of articles for each search always recorded. In addition, at intervals, we monitor which links searchers click after the results of their search are returned to them. Analysis of this data has led to the following observations. Searches are twice as likely to succeed if the searcher includes no more than two words within each search term (3). Also, searches are twice as likely to succeed if the searcher uses the MeSH browser (4). Consequently, SUMSearch now warns the searcher, before their query is submitted, if their query has more than two words within any search term or if the searcher has not checked any of their terms with the MeSH browser.

Site statistics

Predictors of successful searches for medical evidence by clinicians (12/2000).

Badgett RG, Mulrow CD, Levy LS.

Summary: Searches with more than two words within a single search term are more likely to fail

Observations On How Clinicians Use SUMSearch (1/2000).

Badgett RG, Mulrow CD, Levy LS, Arterburn J. Observations on how clinicians use SUMSearch. J Gen Intern Med 2000;15(supplem 1):99.

Summary: Failed searches: A new warning SUMSearch has reduced the above problem. Use of the MeSH browser if now recorded and shows use of the browser is associated with successful searches.

How often do searchers click documents: Searchers click links to documents in about 50% of searches that retrieve citations (this is similar to other studies on how often literature searches effect patient care)

Journal Subscriptions

SUMSearch can store your login information for subscriptions to online journals. SUMSearch also store passwords for institutions and place them in hidden cookies on the computers of users in the appropriate IP range of the institution. For more information, click subscriptions manager from the main page.

Can I make my own web pages to access SUMSearch?

Mirrors to SUMSearch exist at:

http://www.nelh.nhs.uk/management/sumsearch.htmNational Electronic Library of Health

Université de Rouen (French)

InfoDoctor (Spanish)

MedlinePro

Please contact me. We will set up a method to identify SUMSearch queries that come from the search form that you create. This allows me to send you a periodic analysis on how well your clinicians are searching. This analysis can lead to changes in your page when clinicians are not using it well, or changes in our page if your page leads to better searches than our page. Badgett@UTHSCSA.edu

Who is SUMSearch

Funding

SUMSearch has no formal fund and not for profit. SUMSearch receives no money for any of the sites it links to. We intend for SUMSearch to always be freely available and without advertising. SUMsearch acknowledges generous support from

The University of Texas Health Science Center provides my salary support.

Verdict provides my office and other indirect support. Verdict funded the network upgrade of 8/2001.

Dr. Cindy Mulrow funded the server upgrade 8/2001

The SUMSearch personnel are

Bob Badgett, MD. Associate Professor of Medicine. Director of Clinical Informatics, Department of Medicine. UTHSCSA.

Linda Levy, MLS, AHIP. Briscoe Medical Library

What Improvements are planned?

SUMSearch is continuously revised in responses to changes in medical information on the Internet. The research and development version of SUMSearch is available by clicking here. You are welcome to use this site to see newest changes. Your comments and suggestions are also welcome.

درباره Search-22

About Search-22

 

Search-22 is a very special directory of search engines. There are thousands of great search engines online that you may have never heard of. Search-22 provides direct access to some of these search destinations, making it easy for you to write your query one time and get the results from different resources by clicking the different search buttons. Search-22 is aimed to help you become an expert in Web searching in no time by providing you with links to some of the best search tools available online.

The Search-22 team welcomes your feedback and suggestions. You are encouraged to send a message for whatever interest you may have in Search-22. If you wish to suggest your Web site for addition to Search-22, simply browse to the appropriate search category and use the suggest URL link that appears at the bottom left menu of that page.

  

FAQ

  How can I use Search-22 to search the Internet?

What are the requirements for using Search-22?

Can I submit my site for addition to Search-22?

Q: How can I use Search-22 to search the Internet?

A: Simply follow these steps:

Before you begin your search take a quick look at the categories listed on the left. Try to find a related category for your specific search. If you cannot find a related category, stay in the general search page or use the meta search engines. If you are looking for a commercial site you may want to try the pay per click search page.

 

Select where to show results - in the same window or in a new window (default selection.)

 

Enter your search query where it says "First type some keywords."

 

Below the box where you typed your query there are twenty two buttons. Move your mouse over the buttons. Each button is titled with the name of the site that it leads to. If you move your mouse over a button the button highlights*, and a description of that button shows on the status bar of your browser's window.

 

Click one of the buttons to get the search results from the site that the button describes. Pressing Enter is the same as clicking the first button.

 

If you are satisfied with the results you are all set. If not, come back to Search-22, try another button (go to steps 4-5), try your search with different keywords (go to step 3) or try a different category (go to step 1.)

 

* Works with Internet Explorer 4 and above, Netscape 6 and above and the latest Opera browsers

[ Back to the top ]

Q: What are the requirements for using Search-22?

A: Search-22 uses Dynamic HTML and JavaScript extensively. It works on Netscape 4.xx and above, Internet Explorer 4.xx and above, and the latest Opera browsers. It looks and works best on the latest versions of these browsers, which can be downloaded for free at the following links:

Internet Explorer

Mozilla

Opera

[ Back to the top ]

Q: Can I submit my site for addition to Search-22?

A: Yes, please do by using this link. Please note that not all sites are accepted. Only sites that have keyword search functionality are added. Also, if a category does not exist for your site then go ahead and suggest a new category, it might be added in the future. Do not bother to submit sites that contain illegal materials.