رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

رایانه و اطلاعات

رایانه ,و علم اطلاعات برای دانشجویان و دانش شناسان و دانش پژوهان دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاریخچه اینترنت در ایران و جهان

تاریخچه اینترنت

دراوایل دهه 60 میلادی ودردوران جنگ سرد،اتحاد جماهیر شوروی موشکی با نام «اسپوتنیک» (Spotnik) را به فضا می فرستد و نشان می دهد دارای قدرتی است که می‌تواند شبکه های ارتباطی آمریکا را توسط موشک‌های بالستیک و دوربرد خود از بین ببرد. آمریکایی‌ها در پاسخگویی به این اقدام روس‌ها, موسسه پروژه های تحقیقی پیشرفته “ARPA” را به‌وجود آوردند. هدف از تاسیس چنین موسسه ای پژوهش و آزمایش برای پیدا کردن روشی بود که  چندین کاربر بتوانند از یک خط ارتباطی مشترک استفاده کنند. در واقع شبکه‌ای بسازند که در آن داده ها به صورت اتوماتیک بین مبدا و مقصد حتی در صورت از بین رفتن بخشی از مسیرها جابه‌جا و منتقل شوند. در اصل هدف “ARPA” ایجاد یک شبکه اینترنتی نبود و فقط یک اقدام احتیاطی در مقابل حمله احتمالی موشک های اتمی دوربرد بود. هر چند اکثر دانش امروزی ما درباره شبکه به‌طور مستقیم از طرح آرپانت “ARPPA NET” گرفته شده است. شبکه ای که همچون یک تار عنکبوت باشد و هر کامپیوتر آن از مسیرهای مختلف بتواند با همتایان خود ارتباط داشته باشد و اگر یک یا چند کامپیوتر روی شبکه یا پیوند بین آنها از کار بازماند  بقیه باز هم بتوانند از مسیر های تخریب نشده با هم ارتباط بر قرار کنند.

این ماجرا با وجودی که بخشی از حقایق به‌وجود آمدن اینترنت را بیان می‌کند اما نمی‌تواند تمام واقعیات مربوط به آن را تشریح کند. باید بگوییم افراد مختلفی در تشکیل اینترنت سهم داشته اند آقای “Paul Baran” یکی از مهمترین آنهاست. آقای باران که در دوران جنگ سرد زندگی می‌کرد می‌دانست که شبکه سراسری تلفن آمریکا توانایی مقابله با حمله اتمی شوروی سابق را ندارد. مثلا اگر رییس جمهور وقت آمریکا حمله اتمی متقابل را دستور می داد, باید از یک شبکه تلفنی استفاده می‌کرد که قبلا توسط روس‌ها منهدم شده بود. در نتیجه طرح یک سیستم مقاوم در مقابل حمله اتمی روس‌ها ریخته شد.آقای باران (Baran) تشکیل و تکامل اینترنت را به ساخت یک کلیسا تشبیه کرد و معتقد بود, طی سال های اخیر هر کس سنگی به پایه ها و سنگ های قبلی بنا اضافه می کند و انجام هر کاری وابسته به کارهای انجام شده قبلی است. بنابراین نمی توان گفت, کدام بخش از کار مهمترین بخش کار بوده است و در کل پیدایش اینترنت نتیجه کار و تلاش گروه کثیری از دانشمندان است. داستان پیدایش اینترنت با افسانه و واقعیت در هم آمیخته شده است.

در اوایل دهه 60 میلادی آقای باران طی مقالاتی پایه کار اینترنت امروزی را ریخت. اطلاعات و داده‌ها به صورت قطعات و بسته های کوچکتری تقسیم و هر بسته با آدرسی که به آن اختصاص داده می‌شود به مقصد خاص خود فرستاده می‌شود. به این ترتیب بسته‌ها مانند نامه‌های پستی می توانند از هر مسیری به مقصد برسند. زیرا آنها شامل آدرس فرستنده و گیرنده هستند و در مقصد بسته‌ها مجددا یکپارچه می‌شوند و به صورت یک اطلاعات کامل درمی‌آیند.

آقای باران (Baran) طی مقالاتی اینچنینی ساختمان و ساختار اینترنت را پیش‌گویی کرد. او از کار سلول های مغزی انسان به عنوان الگو استفاده کرد, وی معتقد بود: وقتی سلول‌های مغزی از بین بروند, شبکه عصبی از آنها دیگر استفاده نمی کند و مسیر دیگری را در مغز انتخاب می‌کند. از دیدگاه وی این امکان وجود دارد که شبکه‌ای با تعداد زیادی اتصالات برای تکرار ایجاد شوند تا در صورت نابودی بخشی از آن, همچنان به صورت مجموعه ای به هم پیوسته کار کند. تا نیمه دهه 60 میلادی کسی به نظرات او توجه‌ای نکرد. تا اینکه در سال 1965 نیروی هوایی آمریکا و«آزمایشگاه های بل» به نظرات او علاقه‌مند شدند و پنتاگون با سرمایه‌گذاری در طراحی و ساخت شبکه ای براساس نظریات او موافقت کرد.  

ولی آقای باران (Baran) بنابر دلایلی حاضر با همکاری با نیروی هوایی آمریکا نشد. در این میان دانشمندی با نام تیلور (Tailor) وارد موسسه آرپا (ARPA) شد. او مستقیما به آقای هرتسفلد رییس موسسه پیشنهاد کرد: آرپا هزینه ایجاد یک شبکه آزمایشی کوچک با حداقل چهار گره را تامین کند که بودجه آن بالغ بر یک میلیون دلار می‌شد. با این پیشنهاد تیلور تجربه ای را آغاز کرد که منجر به پیدایش اینترنت امروزی شد. او موفق شد در سال 1966, دو کامپیوتر را در شرق و غرب آمریکا به هم متصل کند. با این اتصال انقلابی در نحوه صدور اطلاعات در دنیای ارتباطات رخ داد که امروز نتیجه آن را  همگی شاهد هستیم. این شبکه به بسته هایی (packet) از داده ها که به وسیله کامپیوتر های مختلف ارسال میشدند اتکا داشت. پس از آنکه آازمایشها سودمندی آنرا مشخص کردند سایر بخش های دولتی و دانشگاه های پژوهشی تمایل خود را به وصل شدن به آن اعلام کردند. ارتباطات الکترونیکی به صورت روشی موثر برای دانشمندان و دیگران به منظور استفاده مشترک از داده ها درآمد. در همان زمان که ARPAnet در حال رشد بود تعدادی شبکه پوشش محلی (LAN) در نقاط مختلف امریکا به وجود آمد. مدیران شبکه های محلی نیز به وصل کردن کامپیوتر های شبکه های خود به شبکه های بزرگتر اقدام کردند.  پروتوکل اینترنت ARPAnet IP زبان استاندارد حکمفرما برای برقراری ارتباط کامپیوتر های شبکه های مختلف به یکدیگر شد.تاریخ تولد اینترنت به طور رسمی اول سپتامبر 1969 اعلام شده است. زیرا اولین “IMP” در دانشگاه “UCLA” واقع در سانتاباربارا در این تاریخ بارگذاری شده است.
از اوایل دهه 1990 رشد استفاده از اینترنت به صورت تصاعدی افزایش یافت. یکی از علل چنین استقبالی ابزار جستجویی مانند
Gopher و Archie بوده است؛ اما اینها در سال 1991 تحت تاثیرwww[1]     قرار گرفتند که به وسیله CERN[2] یا آزمایشگاه فیزیک هسته ای اروپا ساخته شد. با آنکه اینترنت از ابتدا طوری بود که مبادله اطلاعات برای تازه واردان بسیار ساده باشد, بزرگترین جهش در وب در سال 1993 با عرضه نرم افزار موزاییک Mosaic که نخستین برنامه مرورگر وب گرافیکی بود به وجود آمد.

برنامه موزاییک محصول تلاش دانشجویان و استادان بخش "مرکز ملی کاربردهای ابر کامپیوتر " در دانشگاه ایلینویز امریکا بود. برای نخستین بار موزاییک امکانات اشاره و کلیک (به وسیله موشواره) را فراهم کرد. کاربران می توانستند صفحه های وب (web page) یا مجموعه ای از متن و گرافیک را کنار هم بگذارند تا هر کسی که میخواست آنها را بتواند روی اینترنت ببیند. وقتی با موش واره (Mouse) روی کلمه ها یا تصاویر خاصی که هایپرلینک(Hyper Link)نامیده میشد کلیک میکردند برنامه موزاییک به طور خود کار یک صفحه دیگر باز میکرد که به کلمه یا تصویر خاص و کلیک شده اختصاص داشت. بهترین بخش این سیستم آنجا بود که هایپرلینک ها می توانستند به صفحه هایی روی همان کامپیوتر یا هر کامپیوتر دیگر اینترنت با خدمات وب اشاره کنند. صفحه های وب هر روز متولد میشدند و مفهوم موج سواری یا Surfing روی وب متولد شد. اواسط سال 1994 سه میلیون کامپیوتر به اینترنت وصل شده بود صفحه های جدید وب که شامل همه چیز از اسناد دولتی تا مدارک شرکت ها و مدل های جدید لباس بود در سراسر دنیا چندین برابر شد. موزاییک و جانشینان آن مانند Navigator محصول شرکت " نت اسکیپ " اینترنت را از قلمرو علمی به میان مردم آوردند. طبق آخرین آمار 51 درصد کاربران بعد از سال 1995 وارد این محیط شده اند. میلیون ها انسانی که از اینترنت استفاده میکنند نیازی ندارند که نکات فنی مانند TCP/IP را بدانند. امروزه شرکتهای خدمات دهنده اینترنت یا ISP این کار را به عهده دارند.رشد روز افزون آن و ساده تر شدن استفاده آن همچنان ادامه دارد. هر چه تعداد مردم بیشتری به اینترنت رجوع کنند تعداد شرکت های سازنده برنامه های اینترنت بیشتر میشود.با آنکه بعضی از عاشقان اینترنت آن را نوعی شیوه زندگی میدانند. در نظر بیشتر کاربران منبع سرگرمی اطلاعات است ولی بیشترین مصرف آن پست الکترونیکی یا همان e-mail است که یکی از ابزار های ارتباطی کارآامد به شمار میرود. پیامها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر با سرعت پرواز میکنند و منتظر میمانند تا شخص فرصت خواندن آنها را پیدا کند.

وقتی که می بینیم که در مدت کوتاهی اینترنت به چنین رشدی نایل آمده است, مطمئنا دشوار خواهد بود که آینده آن را پیش بینی کنیم. طبق نظر کارشناسان ماهانه 10 درصد به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود ولی تعداد دقیق کاربران که روزانه از آن استفاده می کنند مشخص نیست.

به طورقطع در سال های آینده تحولات شگرفی را در زمینه شبکه های اینترنتی شاهد خواهیم بود. به‌وسیله اینترنت انسان به راه های جدیدی دست پیدا کرد. در کنار این شانس جدید توسط اینترنت,‌ باید بگوییم خطراتی نیز در رابطه با سیاست و اقتصاد و علم به دنبال خواهد داشت. شکل امروزی اینترنت مدیون همکاری تمام کاربران اینترنت در سرتاسر گیتی است با این تصور که اطلاعات موجود در سطح جهان را به راحتی با یکدیگر مبادله کنند. این تصوری بود که آقای باران از اینترنت داشت و امیدواریم در آینده نیز تکامل اینترنت در این مسیر باشد.


تاریخچه اینترنت در ایران

سال ۱۳۷۱: تعداد کمی از دانشگاه‌های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل می‌شوند تا با دنیای خارج نامه الکترونیکی رد و بدل کنند.


سال ۱۳۷۲ :در سال 1372 هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است.مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات،‌ بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [
ir.] در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت است.


سال ۱۳۷۳ : مؤسسه ندا رایانه تأسیس می‌شود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بورد (
BBS)، در عرض یک سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی می‌کند. همچنین، این مؤسسه روزنامه «همشهری» را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می‌کند، که این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب میشود. در همین سال بدنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادائی «کد ویژن» (Cadvision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می‌کند.

سال ۱۳۷۴ :مجلس ایران تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد.


سال ۱۳۷۷ :پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان «فارسی وب» آغاز می‌شود. هدف پروژه این ست که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود.



[1] - Word Wide Web

[2] - Conseil Europeen pour la Recherche Nucleaire

پرسش ۵: تافلر و موج سوم وچهارم

-نظریه آقای تافلردرمورد موج سوم را توضیح دهید. وبگویید تصور شما ازموج چهارم چیست؟

TCP/IP- بسته (packet) - گره (Node )

TCP/IP

برنامه نویسان برای تضمین اینکه انواع متفاوتی ازکامپیوتر ها بتوانند با یکدیگر کارکنند، برنامه های خودرا با استفاده از قراردادهای استاندارد(Protocols) می نویسند.

IP :Internet Protocol  قراردادی در TCP/IP که برتفکیک پیام ها به بسته های اطلاعاتی، مسیردهی بسته ها از فرستنده به شبکه و ایستگاه گیرنده ، و شباهت بسته ها باپیام های اصلی داده درمقصد نظارت می کند.

TCP/IP:Transmission Control Protocol/Internet Protocol  مجموعه قراردادهایی (مشتمل بر100قرارداد) که وزارت دفاع امریکا آنرا برای ایجاد ارتباط بین کامپیوتر ها نوشته است. این قرارداد استانداردی برای انتقال اطلاعات درشبکه ها ازجمله اینترنت است.

بسته (packet)

دراینترنت ، اطلاعات به صورت جریان ثابت منتقل نمی شود. درعوض داده ها به بسته های کوچکی شکسته وازطریق شبکه ارسال  می شود. بنابراین Ipبسته هارا منتقل و Tcpبسته هارا دریافت و وجود خطاها رابررسی می کند. درصورت خطا Tcpدرخواست ارسال مجدد آن بسته رامی کند.

شکستن داده ها به بسته ها به اینترنت اجازه می دهد دریک زمان ازهمان خطوط ارتباطی برای کاربران متفاوت بسیاری استفاده کند.درهنگام رخ دادن خطایی کوچک درانتقال ، به جای انتقال کل پیام فقط نیاز به ارسال مجدد بسته ای منفر خواهد بود. این مزیت سرعت کلی اینتر نت را افزایش می دهد.

گره

گره؛ نوعی اتصال (Node ) است ودرشبکه های محلی شامل دستگاهی است که به شبکه متصل شده وقابلیت ارتباط بادیگردستگاه های شبکه را دارد. درساختارهای درختی ، مکانی دریک درخت که می تواند به یک یاچند گره دیگر درزیر آن متصل باشد." هرگاه شما کامپیوتری را به شبکه اضافه می کنید ، این کامپیوتر به یک ایستگاه کاری (Work Stations) یا گره تبدیل می شود.

یک ایستگاه کاری ؛ کامپیوتری است که به شبکه متصل شده است و در واقع اصطلاح ایستگاه کاری روش دیگری است برای اینکه بگوییم یک کامپیوتر متصل به شبکه است. یک گره چگونگی وارتباط شبکه یا ایستگاه کاری ویا هر نوع ابزار دیگری است که به شبکه متصل است وبطور ساده تر هر چه را که به شبکه متصل والحاق شده است یک گره گویند".برای شبکه جایگاه وآدرس یک ایستگاه کاری مترادف با هویت گره اش است.

اینترنت چیست؟

شبکه  مجموعه ای از کامپیوترهای متصل به هم است که ازطریق خط تلفن با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند.اینترنت (internet) مجموعه ای ازشبکه های کامپیوتری  است.

اینترنت (Internet) مجموعه جهانی شبکه ها ودروازه های شبکه ای است که با استفاده از پروتکل TCP/IP با یکدیگرارتباط برقرار می کنند. درقلب اینترنت پشتوانه ای ازخطوط ارتباطاتی سریع داده میان گره های اصلی یا کامپیوترهای میزبان , شامل هزاران سیستم تجاری , دولتی , آموزشی و... وجود دارد که داده ها وپیامها راهدایت می کنند. یک یاچندین گره (Node) اینترنت می توانند بدون متوقف ساختن ارتباطات و ایجاد خط برای اینتر نت به کارخود ادامه دهند؛ زیرا هیچ کامپیوتر یاشبکه ای آنرا کنترل نمی کند.

اینترنت نامی است برای سیستمی گسترده وجهانی شامل مردم، اطلاعات، وکامپیوترها. اینترنت آنقدربزرگ وپیچیده است که در محدوده درک یک شخص نمی گنجد.

About Dog pile

If you had a choice between a single-person search party, or a search team of half-a-dozen, which would you choose? Yep, us too. Why not put six search engines to work on something in the same time it takes to use one? This is what we call metasearch. Dogpile puts the power all the leading search engines together in one search box to deliver the best combined results. The process is more efficient and yields more relevant results.

Aren't all search engines pretty much the same? Funny, we thought that too, but they aren't. In fact, different search engines often return different search results for the same query. Based on everything from how information is arranged on a web page, to what each search engine pinpoints as most relevant, search results can vary widely across each search provider.

Look, say what you will, but our time was important to us too. So, we had an idea to bring together the Web's best search engines in one place and deliver the most comprehensive and relevant results, and metasearch was born. The solution is an efficient, single-search-box engine that makes things easier for all of us. Especially when you learn that our special technology removes duplicates and analyzes the results to ensure the best results are always on top of the pile.

Oh, and the name Dogpile?

Well, that's a funny story. You see, we love Rugby. It's traditional in Rugby for players to come together and pile on one another. This is exactly what Dogpile metasearch does-it brings together the best results from the Internet's top search engines, including Google, Yahoo! Search, Live Search, Ask.com, About, MIVA, LookSmart, and more.

From there, it was only natural that we find a mascot for the Dogpile team. We adopted Arfie to chase down the most relevant results for searchers. Arfie is a virtual know-it-all and is always eager to please.

Pretty compelling story, huh? We saved the best for last. Dogpile was just named top consumer search engine by J.D. Power & Associates for 2007. REALLY. We're not ones to brag, but our rankings were pretty high-it's nice to be recognized for work you enjoy and produce so tirelessly.

Check out more details about how J.D. Power & Associates compared search engines, and in all the ways Dogpile was superior.

Metasearch

Or, What Makes Dogpile Better Than the Rest

Here's a quick lesson to get you up to speed.

Metasearch searches multiple engines - this means that instead of getting the best results one search engine has to offer, you'll be getting the best combined results from a variety of engines, and not just any engines, but industry leading engines like Google, Yahoo! Search, Live Search, Ask.com, About, MIVA, LookSmart and more.

Who knew one search engine could do so much? We did. In fact, we just recently published a study about how little search results overlap across the various search engines (less than 1%!) and how metasearch provides a better Web search experience. Click here for full study. Don't take our word for it. Dopgile was recently ranked highest in customer satisfaction by J.D. Powers and Associates *

Metasearch is easy to use - Better results and more coverage of the Web is great - but not if you need an advanced degree to make it work. Dogpile metasearch is easy. All you do is enter your search and click 'Search'. The great results will take care of themselves!

Search more engines, get the best results from more of the Web and do it all easily. That's what metasearch is all about!

گوگل چگونه میلیون ها صفحه را ارایه می کند ؟

گوگل چگونه در کمتر از یک ثانیه میلیون ها صفحه را در نتیجه  جستجوی خود  ارایه می کند ؟ وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود  ارایه کند؟

گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده  می گردد. 

بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:

·         Spider یا عنکبوت

·         Crawler یا خزنده

·         Indexer یا بایگانی کننده

·         Database یا پایگاه داده

·         Ranker یا سیستم رتبه بندی  

 چ

درآمد هنگفت گوگل

درآمد هنگفت موتور جستجوی گوگل از کجاست

اگر برای مدتی هر چند کم از اینترنت استفاده کرده باشید , حتما واژه گوگلبه گوشتان خورده است و با آدرسwww.google.com   آشنا هستید .  بارها و بارها در اخبار مربوط به شرکتهای اینترنتی خوانده ام که شرکت گوگل چند میلیون درآمد در سال داشته و هر سال نسبت به سال قبل چند درصد رشد نموده  است. گوگل اینک با کسب درآمدهای هنگفت میلیونی به یکه تاز ارائه دهنده سرویسهای اینترنتی تبدیل شده است. اما در صفحه اول گوگل ( منظور اینجاست) جز یک جعبه برای درج کلمه جستجو ، موارد دیگر به چشم نمی خورد حتی مانند یاهو در این صفحه از متن و تبلیغات فراوان خبری نیست  بیشتر سرویسهای کاربر پسند (User Base ) این شرکت عظیم اینترنتی از جمله موتور جستجو و سرویس پست الکترونیک (E-Mail )  رایگان  است , اما گوگل این درآمد هنگفت را از کجا کسب میکند؟

تبلیغات متنی گوگل ، یکی از پردرآمدترین منبع مالی گوگل ؛ غول اینترنت است ، چگونه!! خوب این قدر تبلیغات گوگل گسترده و خود گوگل بخشنده است که  این سایت،  قسمتی از تبلیغات را به شما می دهد تا شما هم درآمدی معادل پانصدهزارتومان در ماه درقبال درج آگهی در سایت خود داشته باشید!!! باورکنید به شما کامل توضیح می دهیم؛ با سرویسهای Google Adwords و سرویس Google Adsense آشنا شوید،  باهم مروز می کنیم درآمد هنگفت موتور جستجو گوگل از کجاست.

آشنایی با سیستم تبلیغاتی گوگل

سرویس تبلیغاتی شرکت گوگل دو قسمت عمده دارد: 1- قسمتی برای تبلیغ دهندگان ( صاحبان کارخانجات , شرکتها , سایتهای اینترنتی و ... ) با عنوان Google Adwords 

 2- قسمتی برای تبلیغ کنندگان  ( مدیران سایتهای اینترنتی که در انتشار تبلیغات گوگل به این شرکت یاری می کنند ) با عنوان Google Adsense , که در ذیل به معرفی هر کدام می پردازیم:

Google Adwords :

1- Google Adwords : کسانیکه مایل هستند کالا ‏, سرویس , خدمت و یا سایت خود را از طریق اینترنت به عموم کاربران اینترنتی در سطح جهانی معرفی نمایند و به اصطلاح تبلیغ کنند ‏, بهترین  جایی را که برای تبلیغات خود می توانند پیدا کنند همین گوگل است. تبلیغ دهندگان با مراجعه به آدرس : https://adwords.google.com ( اینجا کلیک کنید تا صفحه اول adwords ببینید)  می توانند در این سرویس شرکت گوگل ثبت نام کنند .

    گوگل برای عضویت در این سرویس از کاربران خود حق اشتراک دریافت میکند که میزان آن به کشور محل سکونت شخص ثبت نام کننده و نوع آگهی های درخواستی وی بستگی دارد.

این مبلغ برای ایران 5 دلار آمریکا است . حق اشتراک و هزینه تبلیغات همگی با کارتهای اعتباری پرداخت می شود .

   کاربران عضو شده می توانند پس از طی کردن یک فرایند 5 مرحله ای تبلیغ خود را در اینترنت توسط شرکت گوگل منتشر سازند . این تبلیغات در سایت گوگل و سایتهای همکار و به اصطلاح شریک گوگل نمایش داده می شوند.

چگونگی انتشار آگهی در سرویس adwords گوگل

 آگهی های متنی بر اساس کلمات کلیدی ( Key Words ) تهیه و مشخص می شوند. بعنوان مثال چنانچه شخصی در اینترنت و در سایت گوگل مطالبی با کلمات کلیدی "Iran News papers  " جستجو کند , علاوه بر نمایش سایتهای عمومی حاوی چنین عبارتی , گوگل نتایجی را نیز در قسمتهای کناری یا بالای آنها با عنوان " ارتباط با حامیان مالی " نمایش می دهد که در برگیرنده آگهی های تبلیغاتی, مشتریان می باشد. چنانچه بر روی هر کدام از این نوع تبلیغات توسط شخص جستجوگر کلیک شود , گوگل از سفارش دهنده آن با توجه شرایط و ضوابطی که خود شخص آگهی دهنده در ابتدا تعیین کرده , هزینه دریافت میکند.
       

روال سفارش آگهی

روال سفارش آگهی به این صورت است که:

تعیین محدود جغرافیایی برای نمایش تبلیغات

شخص ابتدا مشخص میکند که تبلیغ او در چه کشورهایی نمایش داده شود. بر این اساس تنها به کلیکهایی که از کشورهای هدف (یعنی کشورهایی که شخص برای نمایش آگهی خود انتخاب کرده ) می شود ‏, آگهی دهنده هزینه پرداخت می کند نه به کلیکهای مربوط به بقیه کشورها . گفتنی است که گوگل کشور شخص جستجوگر را , از روی آدرس IP وی مشخص می کند.( در پایان آی پی را توضیح می دهم حله عزیز)

تعیین کلمه کلیدی برای نمایش تبلیغ در هنگام جستجو کاربران

- شخص کلمات کلیدی را که میخواهد تبلیغش با جستجوی آنها نمایش داده شود را مشخص میکند. محدودیتی در انتخاب کلمات کلیدی نیست و سایت گوگل هم گزینه هایی را برای آگهی دهنده در آن زمینه پیشنهاد میکند. شایان ذکر است معیار تعین قیمت بر اساس هر کلیک از روی همین کلمات کلیدی مشخص می شود. به اینصورت که گوگل برای کلمات کلیدی انتخاب شده در ازای هر کلیک قیمت پیشنهادی می دهد و آگهی دهنده می تواند میزان آن را کم و یا زیاد کند.

 اگر قیمت تعیین شده توسط شخص خیلی کمتر از قیمت پیشنهادی گوگل باشد , درصد نمایش چنین آگهی هایی در بین آگهی های گوگل بسیار کم است و در نتیجه شخص نمی تواند به هدف دلخواهش در تبلیغ خود دست یابد. برای نیل به هدف و نمایش تبلیغ در بالاترین قسمت تبلیغات گوگل باید یا قیمت پیشنهادی گوگل را پذیرفت یا قیمت تعین شده زیاد با آن فاصله نداشته باشد.


اعلام مشخصات تبلیغ کننده

- شخص برای تبلیغ خود عنوان , توضیحی کوتاه و آدرس را مشخص میکند .

تعیین میزان نرخ تبلیغات در هر روز

شخص بودجه ای را که در روز می خواهد به تبلیغ اختصاص دهد را مشخص میکند. با اینکار اگر مثلا شخص 20 دلار در روز را انتخاب کرده باشد و قیمت هر کلیک را 50 سنت انتخاب کرده باشد. آگهی وی پس از 40 کلیک در آنروز نمایش داده نخواهد شد و تا روز بعد قطع میگردد.      علاوه بر این گوگل ابزارهایی را نیز برای اعضاء در نظر گرفته که بر اساس آن بتوانند به تجزیه تحلیل نمایش و کلیک آگهی های خود بپردازند و کیفیت کار تبلیغاتی خود را بالا ببرند.

ملاحظه می نمایید که گوگل تمام سعی و تلاش خود را برای رضایت مشتریانش در نظر گرفته و تمام مراحل کار را بر اساس نظرات آنها  انجام میدهد . و این یکی از دلایلی است که گوگل و خدمات آن هر روز با استقبال زیاد مشتریان از سراسر جهان روبرو می شوند و سود سرشاری را نصیب شرکت میکنند.


سرویس  Google Adsense:

این سرویس شرکت گوگل برای مدیران سایتها درآمد زاست  یعنی شما مدیر سایت در سایت خود تبلیغی را از شرکت گوگل درج می کنید و با هر کلیک هزینه را از گوگل می گیرید، این تبلیغات بیشتر متنی و از شرکتهای مختلف است این سرویس با آدرس http://www.google.com/adsense ( اینجا هم کلیک کنید حله) که در واقع مکمل سرویس قبلی می باشد قابل دسترسی است. از آنجاییکه خود سایت گوگل با وجود بیننده های زیاد از سراسر دنیا و به زبانهای مختلف در مقابل کل سایتها و محتوای اینترنتی جهان بسیار ناچیز است.

سرویس  Google Adsense درآمدی برای مدیران سایتها

گوگل امکان نمایش آگهی های خود را توسط این سرویس برای کسانیکه وب سایت ( کوچک و بزرگ ) دارند مهیا کرده است.

  به این صورت که شخص پس از طی مراحل ثبت نام کدهای مربوط به آگهی های گوگل را که چند خط بیش نیست را در صفحات مختلف سایت خود قرار می دهد و بدین وسیله تبلیغات گوگل بر روی این سایتها نیز ظاهر می شود. گوگل در ازای کلیک بر روی آگهی های خود بر روی سایت به صاحب آن سایت پول پرداخت می کند.

دلیل ارایه تبلیغ در سایت شما

 1- در سطح وسیعی آگهی های خود را نمایش داده و مشتریان زیادی را تحت پوشش قرار می دهد.

 2- بسته به بزرگی و کوچکی سایتها , غنای محتوا و مطالب سایتها و  نیز تعداد بیندگان هر سایت و تعداد کلیک بر روی آگهیهای خود به مدیران و اداره کنندگان سایتها سود می رساند.


روال کار Google Adsense

روال کار این سرویس به اینصورت است که:

شخص با پر کردن فرم اولیه و ذکر مشخصات خود و سایتی که میخواهد تبلیغات گوگل را در آن نمایش دهد در این سرویس گوگل عضو می شود.

 گوگل پس از بررسی اولیه صلاحیت شخص و سایت آن را برای نمایش تبلیغات از نظر محتوای سایت و زبان آن بررسی میکند ( سایتهای زبان فارسی مورد تایید گوگل برای نمایش آگهی نیست ) , و در صورت تایید با ارسال یک پست الکترونیک نتیجه را  به وی اعلام میکند.

شخص در صورت تایید, به سایت گوگل و قسمت این سرویس رفته و پس از ورود , کدهای مربوط به آگهی ها را در اندازه ها و رنگهای مختلف و متناسب با طراحی سایت خود تنظیم کرده و کدهای مربوطه را دریافت و در صفحاتی که میخواهد تبلیغات گوگل را نمایش دهد قرار می دهد.

 تبلیغات گوگل در سایتها با توجه به محتوای صفحات و تناسب آنها با کلمات کلیدی تبلیغات نمایش داده می شوند. بدین وسیله شخص بیننده ای که مشغول مطالعه صفحه است علاوه بر محتویات آن صفحه , تعدادی از لینکهای مرتبط با موضوع ( آگهیهای گوگل ) را نیزدر قسمتهای مختلف سایت می بیند و چه بسا برای کسب اطلاعات بیشتر روی آنها کلیک کرده و به صفحات دیگری در اینترنت راهنمایی شود. با اینکار یعنی کلیک شخص بازدید کننده بر روی آگهی ‏, صاحب سایت میتواند از گوگل پول دریافت کند.

 اما همانطور که در سرویس قبلی گفته شد چنانچه آگهی دهنده , کشور بازدید کننده سایت را در نمایش آگهی هایش انتخاب کرده باشد به صاحب سایت پول پرداخت می شود. که میزان آن درصدی از پول اختصاص داده شده از سوی آگهی دهنده می باشد. 

به اعضاء یک صفحه کنترل داده میشود که در آنجا میتوانند جزئیات نمایش آگهی های گوگل ‏, از قبیل تعداد نمایش و تعداد کلیک و نیز میزان درآمد کسب شده از گوگل را مشاهده کنند.

 در پایان هر ماه اگر میزان درآمد کسب شده به 100 دلار رسیده باشد, گوگل طی یک چک بانکی آنرا به آدرس مدیر سایت که هنگام ثبت نام مشخص کرده ارسال میکند. که تقریبا به جهت انجام کارهای بانکی یکماه بعد از ارسال ,  پول به دست شخص میرسد.

عضویت ایرانیها

از آنجایی که گوگل یک شرکت آمریکایی است و چکهای ارسالی آن نیز از بانکهای آمریکایی می باشد ‏عضویت ایرانیها در این سایت ( از ایران و با آدرس ایران ) به لحاظ مشکلات مالی امکان پذیر نیست. البته برخی از مدیران سایتها با فرندشیپ یا همان دوستان کاری در کشورهای همسایه همکاری نموده  و با ارایه تبلیغات درآمد کسب می کنند که گاهی این درآمد نزدیک به پانصدهزار تومان میرسد اما متاسفانه به دلایل فیلترینگ و  برخی محدودیتها ، از جمله عدم استقبال کاربران غیر ایرانی از سایتها فارسی و درنتیجه کاهش بازدید، گوگل نمی تواند بودجه خوبی را به سایتها ایرانی اختصاص دهد( محدوده جغرافیایی مهم است ؛ تبلیغ یک شرکت فرانسوی ، تنها زمانی برای ما درآمد زاست که کاربران اینترنت به سایت ما بیایند برروی تبلیغ کلیک کنند و ... که این امر کمی محال است تنها تبلیغ کننده گان با محدوده جغرافیایی ایران می توانند درآمد قابل توجهی معطوف ما کنند.

Ip  چیست

یک شماره متشکل از 4 عدد بین 0 تا 225 است به صورت 255.255.255.255 تا 0.0.0.0.0 همانطور که می بینید با نقطه از هم جدا می شوند این کد ، در شبکه برای تفکیک هر کاربر به کامپیوتر وی اختصاص می یابد، در اینترنت هم همین شماره به صورت دایم یا موقت اختصاص می یابد که شما به صورت منحصر به فرد شناخته شوید، خوب هنگامی که به اینترنت وصل می شوید یک عدد ای پی به شما صورت موقت اختصاص می یابد، اگر دیگران به این ای پی مطلع شوند می توانند با شما ارتباط برقرار کنند مثلا با نرم افزار نت میتینگ چت کنیدو ... و همچنین هکرها کامپیوترشما نفوذ کنند ، اصولا پایه کرک و دزدی از کامپیوترها توسط هکرها هم از دستیابی ای پی شما در هنگام اتصال است البته ای پی هر کشور وشهری مانند کد تلفن منحصر به فرد است که هر سرویس دهنده اینترنت ( همان شرکتی که کارت ایتنرنت ارایه میکند)  ای پی با محدوده خاصی دارد فکر کنم محدود شرکت پیشگامان کویر 217.56.5x.xxx  است که به جای x  یک عددی به شما می دهد ، حال هر فردی با دیدن ای دی شما منطقه جغرافیایی که به اینترنت وصل شدید را حدس می زند ، گفتم حدس شما می توانید آی پی مجازی داشته باشید

چگونه  گوگل در کمتر از یک ثانیه میلیون ها صفحه را در نتیجه  جستجوی خود  ارایه می کند 

درموتور جستجوی گوکل ، کلمه فن آوری اطلاعات یزد رو تایپ می کنیم در کمتر از یک ثانیه ده ها نتیجه آورده می شود ، فکر می کردم که این جستجوی عظیم ( 8 میلیارد صفحه اینترنتی ) همزمان در اینترنت انجام می شود اما اینگونه نیست موتورجستجو مانند دفترچه تلفن شماست اول شماره  و نام دوست خود را درج می کنید بعد .... اما  وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد.

منبع:  http://yazdit.mihanblog.com/post/98

پایگاه پزشکی PubMed

 pubMedﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﻣﻘﺎﻻت ﺑﺎﻧﻚ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﺪﻻﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﻛﺰﻣﻠﻲاﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻮﻟﻮژی در ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ آﻣﺮﻳﻜﺎ(NLM)ﺗﺎﺳﻴﺲﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ .اﻳﻦﺳﺎﻳﺖ ﺑﺎ آدرس  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ اﺳﺖ

.

جستجو در این پایگاه به دو صورت امکان پذیر است:

1-جستجوی ساده:

تنها کافی است کلیدواژه مورد نظر خود را در search bar  جلوی for نوشته و enter را بزنیم یا کلیک کنیم .

این بانک به طور خودکار واژه ها را توسط عملکردهای منطقی با هم ترکیب کرده و نشان می دهد.نحوه ی کاربرد این عملکردها :

AND:مقالاتی که هر دو واژه را در بر دارد نمایش می دهد.

NOT:مقالاتی که واژه اول را دارد ولی فاقد واژه دوم است.

OR: برای یافتن دو عبارت هم معنی در یک مرحله جستجو به کار می رود.

این پایگاه عملکردها را از چپ به راست می خواند.عبارت ها را می توان در داخل پرانتز قرار داد.کلمات داخل یک پرانتز به عنوان یک مجموعه واحد پردازش خواهد شد و سپس در روش جستجو منظور خواهد گردید.مثل: Common cold AND (Vitamin c OR zinc).

همیشه 20 نتیجه اول هر جستجو مهمترین و مرتبط ترین نتایج اند.

ما می توانیم از طریق این پایگاه خلاصه یا abstract مقاله را داشته باشیم. برای این کار کافی است از بخش summery گزینه abstract را انتخاب کنیم و display  را کلیک کنیم.

برای دیدن مقاله به صورت فرم متنی یعنی بدون فایلهای گرافیکی ابتدا مقاله مورد نظر را نشاندار کرده و بعد روی text در نوار نمایش کلیک می کنیم و سپس send to را می زنیم در اینجا فرم متنی مقاله مذکور را خواهیم دید.اگر بخواهیم این مقاله را به E-mail خود یا شخص دیگری ارسال کنیم E-mail را از نوار نمایش انتخاب می کنیم و send to  را می زنیم .صفحه ای باز می شودکه باید در جای مشخص شده آدرس مورد نظر را وارد کرده و روی E-mail کلیک کنیم تا مقاله برای ما یا فرد مورد نظر فرستاده شود.

2-جستجوی پیشرفته:

Limits:در جستجوی پیشرفته این امکان وجود دارد تا جستجوی ما در گروههای سنی،جنسیتهای ویژه یا مطالعات بر روی گروههای انسان یا حیوان ،زبان ویژه مقاله منتشر شده ،نوع مقاله و تاریخ جستجوی مقاله به صورت دقیق و ... اختصاصی تر شود .برای استفاده از این امکانات گزینه limit را از نوار خاکستری انتخاب می کنیم.

لینک های(Link) مهم :

Index /Preview:

Preview تعداد نتایج جستجو را قبل از نمایش دهد بیان می کند.برای این کار واژه یا واژه های مورد نظر را در جعبه جستجو وارد می کنیم و روی Preview کلیک می کنیم .همچنین می توانیم برای دستیابی به فیلدهای ویژه از Index کمک بگیریم به طوری که ابتدا فیلد مورد نظر را وارد می کنیم ،بعد روی Index  کلیک می کنیم، لیستی مربوط به عنوان وارد شده ما به ترتیب الفبایی نشان داده می شود که می توانیم از آن انتخاب کنیم.

تاریخچهHistory:

Pubmed همه جستجوها و نتایج آنها را در این محل نگهداری می کند که اگر روی History در نوار خاکستری کلیک کنیم می توانیم آنها را ببینیم.

Clipboard:

جایی برای جستجو های انتخابی است. که در اینجا جستجوی ما به مدت هشت ساعت باقی می ماند و ما می توانیم به صورت Off line  از آن استفاده کنیم.برای اضافه کردن به Clipboard بعد از اینکه جستجوی خود را انجام دادیم جستجوی مورد نظر را انتخاب می کنیم، در نوار نمایش روی Clipboard کلیک کرده و سپس Send to را می زنیم، به این ترتیب جستجوی ما وارد Clipboard می شود.

جستجو بر حسب نام نویسنده:

برای جستجوی نام نویسنده، اول نام ونام خانوادگی وسپس اولین حرف از نام کوچک او را در پنجره جستجو وارد کنید(بدون نقطه)،مثل Mr Smithja ،اگر نام نویسنده به همین شکل وارد شود Pubmed نام مورد نظر را در فیلد مولف جستجو خواهد کرد.اما اگر فقط نام خانوادگی نویسنده وارد شود،Pubmed آن را نه فقط در فیلد مولف بلکه در تمامی فیلدها جستجو خواهد کرد.

نکته:برای جستجوی نام نویسنده مورد نظر آن را داخل گیومه قرار دهید و از معرف فیلد نام نویسنده [au] استفاده کنید تا روش جستجوی خودکار غیر فعال گردد.مانند[au]" Smith j ".

جستجو بر حسب عناوین مجلات:

برای جستجوی یک مجله ،می توان عنوان کامل آن را مثل molecular biology of the cell یا شکل مخفف آن را در Medline مثلmol boil cell  و یا شماره استاندارد بین المللی آن را (ISSN) را وارد نمود.

1- ممکن است نام مجله مثل یک اصطلاح در سرعنوانهای موضوعی پزشکی NLM باشد(مانندGene Therapy )،Plumbed آن را به عنوان مش جستجو می کند.در چنین مواردی از معرف فیلد نام مجله [ta] استفاده کنید.

2- نام مجله هایی که فقط یک کلمه ای است برای جستجو نیاز به معرف فیلد نام مجله دارد. مثل:[ta] Scanning در غیر این صورت در تمامی فیلدها جستجو خواهد شد .

3- اگر نام مجله یا بخشی از آن داخل قلاب [ ] و یا داخل پرانتز باشد، نام مجله را بدون آن وارد کنید .مثل:[Am] J Hand surly را به صورت J Hand surly Am وارد کنید.

اشکال نمایش مقالات:

1- نمایش خلاصه (Summery):

شامل نام نویسنده ،عنوان مقاله ،مأخذ(نام مجله و سایر مشخصات)، وضعیت مدرک بازیابی شده(در دست نمایه سازی، تهیه شده توسط ناشر)، تعیین غیر انگلیسی بودن مقاله ، نوع مدرک(مروری و...)ریا، یادداشتی برای عدم وجود چکیده مقاله و شماره های شناسایی (انحصاری) مقاله در Pub med می باشد.

2- نمایش مختصر (Brief):

شامل نام نویسنده، 30 حرف اول از مقاله و PMID  (شماره شناسایی مقاله در Pub med می باشد.

3- نمایش چکیده مقاله (abstract):

شامل نام مجله ،وضعیت رکورد(در مرحله آماده سازی یا تهیه توسط ناشر )،عنوان،تعیین غیر انگلیسی بودن مقاله،نویسندگان،آدرس نویسنده،چکیده،(در صورت وجود)،تغییرها (انحصاری) مقاله در Pub med  می باشد.

4- نمایش به شکل citation:

این فرم نمایش شامل:نام مجله، وضعیت رکورد، عنوان مقاله، تعیین مقاله در صورت غیر انگلیسی بودن ،نویسندگان، آدرس  نویسنده،چکیده( در صورت وجود)،نوع نوشته ،اصطلاح های مش ، نام مشخص با عنوان موضوع، مواد شیمیایی، شماره های شناسایی (انحصاری) مقاله ها در Medline, Pub med  است.

5-نمایش به شکل MEDLINE:

تعریف دو حرفی فیلد ها برای تمامی رکوردها در مدلاین. از این شکل نمایش برای کپی رکوردها به منظور استفاده در برنامه های نرم افزاری مدیریت کتابشناسی می توان استفاده کرد.

لینک های مهم این پایگاه:

Structure _Nucleotide_ Protein_ NCBI databases_ Broken list_ Link out_ Pmc _ oMIM  _ Journals_ Homologue _Gene_ Books_ Genome_ NCBI

در قسمت HELP/FAQ تمامی اطلاعات درباره نحوه استفاده از سایت  و تاریخچه آ ن را ارائه می دهد.

در قسمت my NCBD میتوانیم آدرس e-mail و مشخصات کامل خود را بنویسیم تا از مزایای بیشتری برخوردار باشیم مثلا درخواست مقاله و...

در قسمت related link   می توان موضوع خود را خاص تر نمود.

در قسمت link out  میتوانیم به مقالات full text  دسترسی پیدا کنیم.

در قسمت new/ noteworthy  تغییراتی را که در بازنویسی و ویرایش سایت انجام شده درج می شود.

در قسمت over view  راجع به خود pubmed توضیح داده است.

از قسمت e-utility  میتوانیم برای دسترسی به سایت ها و بانکهای دیگر استفاده کنیم.

منابع

 http://microbes.blogfa.com/post-293.aspx                          

ابر جستجوگرها

این گونه جدید از موتورهای جستجوگر که قدمت چندانی نیز ندارند از ترکیب کردن نتایج حاصل از چندین موتورجستجوگر استفاده میکند.بدین معنی که این موتور عبارت مورد نظر شما را در چندین موتورجستجوگر‍ِ جستجو میکند و نتایج آنها را با هم ترکیب کرده و یک نتیجه کلی به شما ارائه می‌دهد.به‌عنوان مثال موتورجستجوگر داگ پایل  از نتایج حاصل از موتورها Google - Yahoo - MSN  استفاده کرده و نتیجه حاصل را به شما می‌دهد.